måndag 4 juni 2012

Några dagars semester

Ja, det är tydligen något av ett köldrekord i Stockholm för att vara juni. Och då passar jag på att ta lite semester! Regnet öser ner över skärgårdens gråa klippor och i spisen sprakar brasan muntert. Någon sa att det var varmare på Lucia minsann. Men vad gör väl det? Själen mår gott av att få vara ledig och det är rätt skönt att slippa den destruktiva miljön på mitt vi-går-mot-undergången-arbete där uppsägningarna och slutetappen börjar göra folk rent ut sagt galna. De blir lite som zombies. Morrar när någon kommer för nära, allmänt sura och blodtörstiga, sugna på att hämnas på någon för oförätten att ha förlorat sitt arbete. De skyr dagsljuset och ser malätna och eländiga ut där de ryckigt stapplar fram mot stämpelklockan med ena ögat slängandes i en slamsa i en vid båge över axeln.
Men här ute njuter vi av riklig nederbörd, en kopp rykande varmt kaffe, syrendoft och rabarberpaj. Pussegullan tjuter och piper av förtjusning när regnet långsamt blöter ner alla kläder och pricken över i:t är när det strilar på håret och nerför ansiktet. Då klappas det händer och tjoas. Tjejen som gillar lågtryck alla dagar i veckan. Gullanmormorn och jag svär över stövlar som aldrig kan plockas bort från hallen, paraplyer och blöt hund som inte torkar på hela dagen. Men Gullan. Hon är bara glad.

2 kommentarer:

Anne sa...

Vad underbart det låter med brasa och skärgårdslugn! Jag kan verkligen ibland längta till havet så att det gör ont i själen, tur att det snart vankas semester så att jag får njuta av lite åländsk skärgård :)
Jag måste dra lite på smilbanden när jag läser om hur mycket Gullan gillar att det regnar och framförallt när vattnet strilar ner för ansiktet - precis så är det hos oss också, J fullkomligt strålar av glädje när det regnar. I helgen hade han gott om tid att sitta vid altanfönstret och titta på regnet utanför....och det bästa av allt var att han faktiskt tecknade "regn" helt självmant, det värmer en knasmammas hjärta!

Tove sa...

Åh jag tycker det låter ljuvligt med ledighet och glad Gulla! =) Det är något befriande med att vara ledig i dåligt väder, för då finns inga krav. När det är fint väder är det så mycket som "måste" göras, det ska fixas och grillas och badas och njutas osv, men i dåligt väder är det helt okej att bara vara och göra det som faller en in. Ha det så mysigt och ge Gullan en stor kram från mig!

Skicka en kommentar