torsdag 30 maj 2013

Svåra villkor för handikappade barn

Sitter i morgonrusningen och tuffar i bilen på väg till jobbet när det är nyheter på radion. Och plötsligt känns det som min mage fylls med is trots att solen strålar och temperaturen på utsidan visar hela 17 varma grader. Någonstans börjar det göra väldigt ont i min kropp och jag känner hur hela huden täcks av stående små hårstrån i givvakt. Allt mer skräckslagen blir jag när inslaget om handikappade barn bara rullar på. Man hör fast man vill inte lyssna. Man tar in men förstår inte. Snälla hjälp! Min Gulla. Hur ska hon kunna skyddas? Hur kan det vara så år 2013? Det är väl inte så konstigt egentligen, att man är orolig bortom allt förnuft för framtiden?

"Barn med funktionshinder utsätts för mer våld och lever under sämre villkor än andra, enligt FN:s barnrättsorganisation Unicef. Barn med utvecklingsstörning utsätts betydligt oftare än andra för sexövergrepp."
(TT)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar