fredag 11 april 2014

Thumbs up!

Pussegullan har fått en bok om Tummen som Gullanmamman har hittat på en loppis för en femma. Tummen är rätt cool. Tummens mamma är också rätt cool. Vi läser i boken att Tummen minsann vill gå ut när det är mörkt och när skogen står där tyst och stum, är det väldigt dramatiskt. Pussegullans favoritavsnitt är när Tummen äntligen hittar hem igen. Då tränar vi att springa med vår egen tumme över sidan och sen in genom dörren. Rackans, vad hon överraskar. Gång nr 3 vi kommer till sidan med huset, så nog sjutton tappar hon med sin tumme över sidan och drämmer igen dörren. Amazing.
Jag kollar vad det finns för fler böcker i serien och det bjuds på följande:
-Tummens kalas
-Tummen får en vän
-Tummen och Tossingen
Och så slutligen min absoluta favorit genom tiderna:
-Tummens mamma slutar röka. EH!
Den sitter som en smäck. Har man sett en tumme röka någon gång? Eller en mamma till en tumme? Men sluta, det ska hon efter åratal av idogt blossande i soffan och bilen. Askkopparna ska ut, en gång för alla. Undrar om hon har nikotinplåster? Tuggar ständigt nikotintuggummi? Ringer hon sluta röka-linjen och gråter med fimpen mellan pekfinger och tumme (!)? Det väcker en del frågor med en sån titel. Jag sitter och väntar ivrigt på uppföljare som "Tummens mamma börjar boffa lim", "Tummens mamma går på rehab" och "Tummens mamma testar ryssfemmor". Det finns ju så många rusmedel så det känns som man kan tjäna en del kosing på temat. Man kanske själv skulle ta en kroppsdel, en stämpeldyna och bara sätta i gång? Så ses vi nästa år på bokmässan i Göteborg! Jag signerar gärna min första bok redan nu, mot en liten avgift. Vilken kroppsdel som jag drämmer ner i stämpeldynan får ni se...
Tummen.
Ständigt aktuell och numera i rökfri miljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar