onsdag 10 september 2014

Ologiskt

En del saker är fullständigt ologiska. De senaste dagarna har jag tänkt mycket på det. Hur ologiskt det är att en sådan sak som skolskjuts kan innebära så mycket strul, tandagnisslan och huvudvärk för funkispäron. Att under tre veckors åkande har vi haft en ny chaufför varje dag som inte vet var han ska eller varför. Eller vad man måste tänka på när det gäller att köra barn med speciella behov. Lika ologiskt är en sådan sak som bilstöd. Hur man ansöker, vad man ska tänka på och i vilken ordning saker och ting ska göras. Det är helt ologiskt varför någon som arbetar med detta, inte har skapat en processkarta för oss som tvingas leta efter rätt väg. Att anpassa en bil är inget vi väljer. Jag har inte valt att köpa ett fyrkantigt plåtskåp på hjul för en halv miljon! Det är INTE min drömbil. Men jag måste. Och skåpet ska anpassas och köpas in. Offerter ska fixas och anpassningsfirmor kontaktas. Trafikinspektörer och Försäkringskassan ska vara med och tycka en hel del. Hur svårt kan det vara att göra en steg-för-steg instruktion? Dumdum-karta för vidbrända föräldrar som har en och tusen saker att slåss mot och för. Kanske allra mest ologiskt är att i dag åker Pussegullan och jag till tandläkaren. Skolbussen är sen, jag får med stresspuls i öronen ringa och fråga om det är ok att vi kommer 10 min sent till tandis. Äntligen kommer den gula bussen och Gullan slängs ur taxin, in i en annan bil på två hjul i 140 km/h på 50-väg. Uppsläpad på tre röda sekunder till en mottagning. Undersökt av okänd människa med bitskyddstummar size "häst" på fingrarna. Stark lampa i ansiktet. Hunger i magen. Ologiskt att hon då är glad. Får en tandborste. Ler mot sköterskan. Eftersom hon är så duktig får hon också en ödla av farbror Tandläkare. Logiskt. Man får en ödla eftersom de har så fina tänder? Jag blir tvungen att fråga. Tandläkaren verkar förvånad och har nog mest förväntat sig en fråga om sexårständer istället. Vi snackar ett tag om ödlor generellt. Ja. Det är väl lika logiskt att få en lax av plast nästa gång vi gör en hörselundersökning? För laxar, de hör lika bra som ödlor tuggar nämligen. Logiskt nog.

Hos tandläkaren med två skräcködlor.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar