fredag 30 oktober 2015

Halloweenpyssel

Ännu en sån där svälja-ljudligt-helg. Man undrar vad Pussegullan hade velat klä ut sig till? Ett skelett? En pumpa? En häxa? Barnaskarorna drar runt i vårt Bullerby-aktiga område. De bankar på dörren, vill ha godis annars får man skylla sig själv. Med en liten gråt i halsen öppnar jag och slänger åt dem lite choklad. Vad roligt det hade varit. Om. Men som vanligt får man ta till Kay Pollack-tänket och försöka KBT:a sig ur även denna helg. På min tid fanns varken pumpor eller det faktum att man går runt och tigger snask hos främmande folk iförd hemska gummimasker. På min tid var vi påskkärringar på skärtorsdagen som delade ut egentillverkade glad påsk-kort. Hade man tur fick man en liten seg mintkaramell av tant Edna 89 år, som man inte tyckte så mycket om utan spottade ut i närmsta buske. På fritids har man tänkt utanför boxen och blandat högtider, det tänker jag när jag läser i Pussegullans kontaktbok: "Idag har vi ätit spökmuffins, druckit saft som ser ut som blod och pysslat massor med Halloween-tema!". I ryggsäcken ligger resultatet av dagens ansträngningar, kanske är det ett hårigt monster? Ett läskigt spöke? Nä. Det är en påskkyckling. Tiden går visserligen fort och snart är det jul som varar ända till påska men.... Eller är det jag som missar något med allt det nya spökeriet?

Halloween?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar