tisdag 6 januari 2015

Nytt år men med gamla vanor

Så var helgerna förbi och över. Och det är med blandade känslor jag summerar årets jul och nyårshelg. De är faktiskt lika blandade som en påse med Gott & Blandat ungefär. Några bitar har varit svarta och salta. Svårsmälta och sväljs ned med stor ansträngning. Andra bitar har varit fruktiga och pastellfärgade. Lätta att tugga, liksom smälter ner i munnen och efterlämnar mersmak. Några har varit intetsägande, och passerar mest ner i svalget utan att lämna något avtryck i munhålan. Nu väntar vardagen bakom knuten och jag är sliten på det där speciella sättet, efter många dygn tillsammans med Gullan. Som att mina hjärnhalvor gnuggar sig för mycket mot varandra utan syre. Det är svårt att roa och sysselsätta fröken på heltid när man är en tragglig morsa med höga krav på sig själv. Jag grejade det till slut och om Gullan skulle kunna prata skulle hon nog tycka att lovet varit ganska hyfsat trots spöregn, många timmar i mörker och sjuka assistenter. Så nu nytt år! Undrar om 2015 blir året vi får en diagnos. Det känns så. I vilket fall tog det exakt 4 dygn in på det nya friska året innan Pussegullan kräktes. Så den gamla vanan hänger tydligen med. Jag fick börja plita på en ny kräkdagbok direkt, som sparades tillsammans med de gamla från 2013 och 2014. Så får vi se om detta året blir en lika diger lunta. Kanske lika bra att man inte vet något om framtiden i dag. Gott så. I morgon kanske man drar på sig träkostymen. Eller inte. Ingen vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar