onsdag 30 juni 2021

Den där ljuva tiden

Lust och fägring stor. Och solens ljus, lundens sus. Den där sommaren. Tiden som de allra flesta ser som underbar. Ledighet. Deckare i hängmattan. Jag sitter och stirrar på grannens blöta kalsonger på tork. Tvättlappen fladdrar i junibrisen. Himlen innehåller mest mörka moln. De hade fest i poolen mittemot, tittade på Sverige som spelade mot något land. Bröl, handklapp, bu-rop, tjo och tjim. Kvällen varm och ljummen, som Spanien fast hemma. Jag ligger i min säng, min rygg värker efter alla felaktiga lyft och konstiga ställningar med Gullan. Jag är så trött och slut, vill försvinna bort med John Blund men kan inte sova eftersom i princip hela grannskapet är på fötter och kollar på match. Sommaren. Rutiner som rubbas. Personal som ska vara ledig. Keps, solkräm och stranden. Gullanpappan och jag skojar mycket. Galghumor som bara vi förstår. Det blir en blandning av citat från Mumintrollen och ironi. Vi ler. Ser som så många gånger förr varandras trötthet speglas blankt i påsiga ögon. Tårar som alltid ligger nära ytan. Men vi tar oss nog igenom veckorna i juni, juli och augusti ännu ett år. Vi går inte och fiskar, vi tar hand om Gullan. Ser till hennes bästa, alltid i första rummet. Stryker och ändrar våra liv och våra behov. Våra önskemål och våra drömmar. Varför gör vi det? För att det finns inga alternativ. Ännu en sommar då solen står högt på himlen och jag knäpper mina händer på kudden, ber att jag ska orka en dag till. Att vi ska slippa akuten. Att Gullan inte ska få ny ångestperiod. Att någon däruppe kan beskydda oss och se till oss. Så vi kan fortsätta till den där dagen kommer då vi inte längre gör det. Grannens kalsonger har blåst ner och på marken ligger en  smutsig sverigeflagga. Jag blinkar till. Känner huvudvärken bulta i tinningarna. Tittar på några foton där min funkisunge på hela 14 bast liksom spänner ögonen i mig. Vad vill hon säga mig? Hon som är jag, jag som är hon. Vi som är en levande organism tillsammans i varje andetag, så nära så nära. Var börjar hon, var slutar jag.


Säg mig vad du tänker...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar