måndag 5 september 2011

På bibblan!






I går kväll dök Von Spattman upp igen helt plötsligt efter en rätt lång period utan oanmälda och oönskade besök. På hemväg från landet blev nog Pussegullan lite åksjuk och precis innan vi for hem åt hon också en brakmåltid med äppelpaj som efterrätt. En känslig mage sparkade bakut så det blev kräknojja under kvällen och natten. För att vara på den säkra sidan vabbade jag med Gullan i dag och tack och lov så har hon verkat rätt pigg.
Vi gick en promenad till biblioteket för att kolla lite i böcker, kan inte komma i håg när jag var där sist. Jag som var en sån biblioteksstammis! Gullan tyckte det var toppen och klappade ömsom i händerna och ömsom blev hon så till sig att små glada skrik var på sin plats. Folk tittade på oss men i dag var en sån dag då jag inte brydde mig. Hon var så lycklig och ville aldrig gå hem.
Jag lånade en bok av Kerstin Thorvall som både såg ut som en biblioteksbok och luktade som en, det är lite speciellt det där. När jag var liten fick jag alltid gå med min mamma och låna böcker, varje gång var det lika roligt och spännande. Och varje gång lånade jag långt fler än vad som var tillåtet för en liten flicka. Jag var en riktig bokmal. Just nu verkar även fröken ha fått upp ögonen för böcker, på sitt sätt. Det är inte längre riva och slita som gäller utan hon tittar noga och bläddrar, lyssnar gärna om man läser. Och vill läsa böckerna om och om igen.
Gullan valde att låna "Stora boken om Bill & Bolla" av Gunilla Bergström.
Jag skulle verkligen vilja att alla läste den, stora som små. Den är varm, lycklig, sorglig och insiktsfull. Och vacker. Den ger inblick och förståelse och den ger mod och en varm känsla i magen. En helt fantastisk bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar