torsdag 11 juli 2013

Att vända skutan

Nästan en vecka av semestern har passerat, bara så där. Folk har kommit och gått, människor omkring oss hela tiden. Jag har tydligen fastnat i något gnällträsk för det känns som man är mer utmattad nu än när man gick från jobbet. Det är ett tufft heltidsarbete att ha hand om Gullan, och hon kräver mer ju större och äldre hon blir. Man jobbar till sig. Man apar sig. Man tränar med henne. Man busar. Man gungar. Man hoppar studsmatta. Man lagar och ger mat. Man kör potträning. Man kör henne i skrindan. Man lägger henne ner femtielva gånger innan hon somnar. Man kräkvakar på nätterna. Någonstans på vägen tappar man bort begreppet semester. Jag är trött. Jag är förbannat trött. Tankar om att läsa en bok i en hängmatta. Sitta slösaktigt länge med en kopp kaffe i eftermiddagssolen och ta påtår. Bada bastu. Segla en tur. Jag går runt och längtar efter min semester. När kommer den? När Gullan får ett fullständigt psykbryt på eftermiddagen känns ättestupan svindlande nära. Orkar inte. Kan inte. Det tar mina sista krafter men jag lyckas vända skutan, får henne att äta lite korv och bli lugn. Men sen är jag en blöt fläck. Och jag undrar i mitt stilla sinne, hur ska jag greja de semesterdagarna som är kvar? Något måste till. Eller från. Eller vad vet jag.

2 kommentarer:

bissemagnus sa...

Ja du.... ibland kännes det som man glorifierar sina fridagar och semestern fast att man egentligen mest surar, plockar, städar, tvättar och tycker livet är allmänt jobbigt. Hur ofta ställer man sig inte frågan "Är det verkligen detta som är meningen med livet?"
Men jag tror vi bygger upp för höga murar som sen blir jättesvåra att komma över. Tanken är god men tiden räcker inte. Kanske både du och jag borde träna på att "bara vara"? <3<3

Ellinor sa...

Ja jösses, du skriver så träffande att jag skulle kunna kopiera i princip vart enda ett av dina inlägg och kalla det mitt liv istället! Just hang in there!

Skicka en kommentar