fredag 23 mars 2012

Fredags-AKK

AKK, ännu en förkortning att bekanta sig med nu när man bor i det främmande Funkislandet. Det är sannerligen ett helt nytt språk som man är tvungen att plugga in. Nya termer, glosor, verb och formalia. Ständigt kommer nya saker man måste acceptera och lära sig.
Det senaste tillskottet heter som sagt AKK och står för Alternativ och Kompletterande Kommunikation. Detta har jag fördjupat mig i under dagen då första kurstillfället för våren gick av stapeln. Det hela kändes lite trevande till en början, med fyra nya lärare och en samling föräldrar som inte riktigt känner varandra. Jag tänkte "njaaaa" men blev lite mer övertygad i slutet av dagen. Detta är nog en bra grej! AKK är ett samlingsnamn för olika metoder att kommunicera och som syftar till att hjälpa barn med kommunikativa svårigheter att lära sig alternativa metoder för att göra sig förstådda i omvärlden. AKK kan tex vara kroppskommunikation, föremål, tecken (TAKK, ännu en förkortning att lära sig), foton, bilder, ritade symboler eller datorer.
Verkar vettigt. I denna kurs får man läxor. Man får tänka efter. Man får input. Och output. Idag tog jag med mig att som förälder till ett barn som inte kan tala ett språk är du otroligt viktig. Du är dess språkrör, som kan tyda och tolka ditt barn. Vet ni! Jag slänger Jante åt skogen i dag och tänker; jag gör ett förbannat bra jobb! Jag gör det med Pussegullan varje dag och jag ger aldrig upp. Jag tränar, nöter och tränar lite till. Glädjer mig åt de minimala framstegen. Och i och med den här kursen inser jag att kommunikation är något vi tränar nästan hela tiden och det är viktigt. Otroligt viktigt. Så en klapp på min egen trötta axel i dag! Medvetenhet om det stora jag gör i det lilla. Jag gör verkligen det. För min dotter.

Och förresten, varför fick jag för mig att skriva bättre och bättre dag för dag? I dag har Pussegullan feber igen. Över 39. Feber och snor. Orättvist. Jag skrev faktiskt att jag vågar inte säga för mycket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar