fredag 17 februari 2012

Fredagspannknack

Vi började denna fredag med besök av specialpedagog C och logoped A. Pussegullan var lite sådär halvintresserad av deras träning, en del var kul medan annat kändes "mja". För Gullanmamman är det nyttigt att få sitta lite bredvid och titta när någon annan tränar med fröken, man upplever det inte så bra när man själv håller på.
Spännande att se hur Gullan reagerar i olika moment, var hon tittar, hur hon agerar och vad hon tycker är ok och inte ok. C är en människa som verkligen hittat rätt plats i sitt yrkesliv och det tänker jag varje gång vi ses. Hon är som skapt för att prata med Gullan. Vi pratar lite om svårigheterna kring Gullan och de tycker det är konstigt att vi inte får hjälp och avlösning av kommunen, att vår situation inte direkt blir lättare eller mindre krävande.
"Och hon är ju så väldigt sen och efter i utvecklingen mot en normal fyraåring" säger C. Något rör sig inombords och börjar värka, det är som en taggig boll som börjar snurra. Samma effekt som när man läser Pussegullans journaler från neuro. Besvikelsen och vanmakten tar över hela mig.
Jag VET. Jag vet att hon är efter och sen. Jag vet att hon är annorlunda. Men det gör så förtvivlat ont när man hör det rakt upp och ner på det viset. Jag tycker så synd om mig. Om oss. Om vår situation. Gråten skaver i halsen och vill ut. Känner pannknacken komma smygande och jag blundar för att samla ihop mig. Fortsätter prata och berätta. Titta på Gullan som vill läsa bok där på golvet. Tänker att det som följer mig från mötet blir inte vad jag tänkt, Gullans alla små framsteg jämfört med bara henne själv, utan hur hopplöst efter hon är. Hur liten hon är. Men ändå så stor.
När mötet är över stressar jag mot dagis där Gullan hinner precis till lunchen, vidare mot jobbet och pannknacken är nu min följeslagare ordentligt. Vitglödgade spett in mot pannan.
Tur att det är fredag. Helgen får innehålla EFIT träning, en semmelfika, Vikingarännet och en funkisträff på söndag. Och lite sömn kanske?
Hoppas jag. Om inget oförutsett inträffar. Hur som helst ska jag lägga min kärlek och min tid på Gullan. Så vansinnnigt efter men så vansinnigt fin på alla sätt och vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar