onsdag 30 januari 2013

Vad innebär det?

Man kan tänka på saken vissa stunder, och nyligen fick jag frågan. "Vad har det egentligen inneburit för dig att bli funkismamma?". Ja, den frågan kan ju ligga och snurra ett tag och svaren blir många och långa. Men här kommer ett axplock.
Att vara funkismamma innebär t ex:
Att vissa dagar inte orka säga ett enda ord till någon
Att bli så oerhört lycklig över minsta lilla framsteg
Att hamna i situationer som är helt främmande
Att bli stämplad och få en ny och konstig etikett
Att bli särbehandlad
Att ha den stora förmånen och glädjen att träffa vänner jag aldrig mött i en annan värld
Att älska mitt annorlunda barn trots allt smärta
Att lära mig flera nya språk som tecken, bildkartor och Försäkringskassemumbo-jumbo
Att kämpa för våra rättigheter
Att bli bortvald
Att bli besviken och ledsen
Att bli så himlastormande lycklig att det gör ont överallt
Att övertolka allt hon säger och gör
Att ständigt ha en hög med papper och intyg som ska någonstans till någon
Att lära mig leva med den svarta gropen och den förbjudna sorgen
Att se det mesta som jag gör med mitt barn som träning
Att inse att blöjorna lär hänga med ett bra tag till
Att ständigt oroa mig
Att kittla en mjuk mage
Att bli tvungen att lära sig allt om LSS
Att lära mig slåss mot Fröken Duktig
Att trösta och sjunga för ett barn som har ont i magen men inte kan berätta det
Att besöka en mängd instanser och ha full almanacka med endast dessa besök
Att bli sned i kroppen för att jag bär för mycket och lyfter fort och fel
Att med jämna mellanrum bli tvingad till att berätta om allt som min lilla flicka inte kan
Att med jämna mellanrum spalta ner hur lång tid det tar att hjälpa henne med alla moment
Att bli allmänt misshandlad, nypt, riven och klättrad på
Att sjunga falskt i tid och otid, bara för att hon gör tecknet för sjunga
Att vänja mig vid hjälpmedel som rullstol och ortoser
Att drömma om söta rosa Hello Kitty ballerinaskor utan inlägg som hon aldrig kan ha
Att bli kramad och pussad på
Att se buset växa som en boll på insidan
Att se hennes blåa ögon glittra som av tusen stjärnor
Att höra hennes pärlande skratt
Att bli alldeles mjuk i själen
Att aldrig få vara sjuk i sängen när man är sjuk
Att lära sig acceptera att det är så här det är, välj själv att ge upp eller gör det bästa av saken
Att alltid sakna det barn som jag drömde om, men som aldrig kom.

1 kommentar:

Cilla sa...

Ni verkar ha haft en tuff tid med sjukdom och sjukhusbesök. Hoppas att friskare tider är på väg för att stanna! Jag är först på at skriva under din lista! Trodde et tag det var jag som skrivit den ;-) men som vanligt tar du orden ur min mun. ;
:-)
Ha det så gott och krama om fina familjen!!!

Skicka en kommentar