måndag 15 augusti 2011

Äppelpaj och ryggpaj

I helgen bakades den första äppelpajen för hösten, för nu känns det lite mer som höst än sommar tyvärr. Massor med frukt på träden i skärgården och Gullanmormorn mosar, toksyltar och saftar för glatta livet så nu lär man inte se henne på ett tag. Men är det något Gullan gillar på gröten så är det ju äppelmos.
I lördags var det även dags för den årliga kräftskivan på ångbåtsbryggan för hela ön och det var en fantastiskt fin kväll med sol och ljumma vindar. Gullan diggade både kräftätandet och sällskapet, det var bus med alla runt bordet. Men den riktiga höjdpunkten var när livebandet drog i gång och det blev dans på bryggan, och som fröken gillade läget! Stora ögon, massor med handklappande och glada skrik. Och då är det trångt, ganska så hög musik och det är sent på kvällen. Hon tröttnade aldrig så följdaktligen dansar Gullanmamman så sulorna glöder i augustikvällen med sin 14 kilostjej i famnen, låt efter låt efter låt. I natt blev straffet kännbart i ryggen som pajade så totalt att inte ens rejält med smärtstillande hjälpte. Men kul hade vi och jag undrar om inte Gullan hade roligast av alla för fest är just nu etta på innelistan.
Och jag känner mig modig för att jag vågade gå dit bland massor av människor med mitt funkisbarn som hade så otroligt roligt. Säkert undrade många, säkert tittade många. Men som hennes glädje smittade så är det lätt att för tillfället strunta i det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar