söndag 7 augusti 2011

Racingday


Så var den äntligen här, dagen för loppens lopp, för de riktiga utmanarna. Roslagsloppet 2011 med start på Trälhavet och mål i Öregrund, ett riktigt racerlopp för båtar som inte är gjorda för veklingar. I år skulle även min lillebror för första gången ställa upp med sin Weedo GT och med Danne som navigatör. Många timmar har plöjts ner i förberedelser och när vi vaknar på The Racingday så är hela familjen tidigt på fötter och alla har sitt att fixa. Någon åker upp med släpvagn, någon fixar en hejarramsa, någon tankar dunkar med bensin och vi är alla nervösa och uppspelta. Jag ser starten med Gullan i liten båt och tar sen barnfritt bilen upp mot Öregrund och racar mitt eget race mot klockan för att hinna se målgången. Plöjer mil efter mil på kustvägen och trummar med fingrarna på ratten, lyssnar på Moneybrothers "Blow him back into my arms" och textraden "Keep my brother safe from harm" passar riktigt bra i sammanhanget. Tänk om de ränner rakt upp på grund? Kör vilse? Voltar? Jag sladdar in på parkeringen i den lilla kuststaden, bokstavligt slänger ifrån mig bilen och gör århundradets tjurrus genom 100 000 människor som minglar runt på kajen. Jag plöjer hänsynslöst ner barnvagnar, rullatorer, hundar och sockervadd. Svettig och stirrig dimper jag ner i målområdet i sista sekund, precis när lillebror säkert rattar rodret mot målbojarna och jag lyckas fånga det på film. Vilket ögonblick! Och vilket lopp! Målgänget har alla tårar i ögonen och stora breda fånflin i ansiktet när vi tar emot två trötta hjältar. Det gick, de klarade det!!!
Bra gjort lillebror, jag är riktigt impad av dig.
Vilken avslutning på semestern. Grymt.

1 kommentar:

Björn sa...

Värmande ord. Tack för all hjälp med förberedelserna, det hade inte gått utan er.
Kram
/brorsan

Skicka en kommentar