tisdag 16 augusti 2011

Sportfåne


I går kväll strax före 21 satt jag i godan ro och knappade på datorn hemma i arbetsrummet. Pussegullan var rätt tyst och jag antog att hon (äntligen) somnat lite lagom slut efter kvällens träningspass på skötbordet. Den träningen går ut på att sparka med benen så mycket det bara går i 40 min, riva ner handdukar, slänga grejor åt fanders och vara allmänt aktiv.
Jag sitter och försökar koncentrera mig när helt plötsligt ett rejält sportreferat ljuder i hela huset och volymen är verkligen påtaglig.
Jag gör nästan på mig i brallan så rädd jag blir.
Förstår först inte var sporten kommer ifrån utan irrar omkring letandes i rummen efter en volymknapp att dra ner. Till slut inser jag att det hela kommer från Pussegullans rum. I mörkret sitter hon lycklig med en klockradio som nyss stod på den lilla hyllan vid sängen i famnen. Hon har lyckats både ta ner den och sätta på den så Allsvenskans match för dagen, Göteborg mot Elfsborg brölas ut.
Jag minns en tid när sakerna på hyllan fick stå kvar. En lampa. En bok. Ett Lypsyl. En klockradio. Vattenflaska. Nu är det renrensat och den sista utposten klockradion som stod längst in är även den ett minne blott.
Jag myser och ryser. Min lilla tjej har lärt sig:
1. På hyllan vid min säng ligger diverse schyssta grejer
2. Jag kan komma åt dem om jag vill!
Amazing!
Insikten kryper in i min kropp som myror på väg någonstans, det är glädjemyror som hoppar och dansar.
Matchen slutade för övrigt 3-2 till Elfsborg.
Oklart i nuläget vilket lag Gullan hejade på.

1 kommentar:

Monkan sa...

Haha måste varit en underbar syn, om något förvånande..!

Skicka en kommentar