lördag 23 juni 2012

Fika

Ett av svenskans trevligaste ord måste vara "fika". Man ser det hela framför sig. En stor kopp rykande hett kaffe med en liten skvätt mjölk. En nybakad kanelbulle. Och trevligt sällskap. Få prata och ventilera. Helt enkelt en mysig stund. Låt oss ta en fika ihop nu. Vi kommer förbi och fikar. Visst sprider sig välbehaget och mysfaktorn när man hör det? I dag hann Pussegullan och jag med ett spontant besök hos grevinnan på den skånska slätten. Tefika med mackor och hemlagad marmelad. Gullan gillade studsmattan och Gullanmamman gillade de öppna armarna, kramen och omtanken. Tack kära B, för att du är du! Vi rider på framgångsvågen som helt otippat genomsyrat denna midsommarhelg. Stärkt och nöjd kommer jag ut på andra sidan. Jag känner mig modig. En känsla av att jag kan och vågar vara funkismamma som gör så gott jag kan efter våra förutsättningar. Som kommer till festen med svettiga händer på vagnen men med högt huvud och rak rygg.
Det gäller att njuta nu, när gropen är en bit bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar