måndag 1 oktober 2012

Lite för laid-back

Fröken Spattman har varit ganska tillbakadragen vad det gäller sjukdomar ett tag. När hon är som värst sitter hon konstant på min axel och spattar upp mig. Nu har vi varit förskonade ett tag, fått vara hyfsat friska. Det har medfört att Spattman skriker med mindre bokstäver och jag slappnar av. Blivit nästan lite blasé.
Det ska man aldrig bli. Det har gått så långt att dagis kan ringa mig på mobilen och jag gör bara på mig lite grann i brallan för jag tror att något har hänt. Nu kan jag nästan tänka att de vill inte ropa "kom och hämta sjukt barn" i luren utan kanske bara vill fråga när ridningen börjar? Nästan, kan jag tänka det. Men bara för att man går här och lullar och Spattman har krympt så händer det som får mig att starta upp spatteriet igen. Gullan blir lite kräkeldålig i helgen. Och av tre möjliga lyckas hon träffa samtliga tre taskiga förutsättningar. Nämligen en kväll då jag och Gullanpappan går på bio för första gången på år och Gullanmormor är barnvakt. Det var det första. Det andra är förstås att det händer i sängen bland kuddar, täcken och gossedjur. Och den tredje saken som går åt skogen är givetvis att det sker på landet med ingen tvättmaskin och en halvdassig dusch. Suck. Och så var spattet i gång. Det har gått för bra, lite för länge. Gullan själv verkade pigga på sig efter omgången och visade sen inte några sjukdomstecken alls. Helt oförklarligt kräkel. Jaha. Men tro inte att jag sov en blund på hela natten, icke sa nicke. Jag ligger vaken och studerar mitt sovande barn med Spattman skrikandes och gapandes över huvudet. Väntar på att något ska hända. Man får aldrig vara glad, en riktigt bra film men ett inte så muntert avslut på kvällen. Och stackars mormor får kuta omkring med barnet under armen och kräkellakan i den andra medan vi är på väg hem. Ja jösses, hon lär nog aldrig mer vilja vara barnvakt. Man ska hålla sig hemma helt enkelt, helt utan planer. På en galonförsedd madrass med tvättmaskinen laddad, ett nytt paket tvättmedel och hinken i beredskap. Dubbelsuck. Och måndag med seg skalle. Lär bli en lång vecka...



2 kommentarer:

Cilla sa...

Vilken otur! Hoppas ni får en reincheck på er kväll snart utan extra överaskningar :-)

bissemagnus sa...

En mormor avskräcks aldrig av lite kräk. Jag lovar!!
Du har en av de bästa mammorna som finns. Idag hade min fyllt 71...
Kramis

Skicka en kommentar