tisdag 15 november 2011

Tema tid

Det här med tiden kan man tänka mycket på.
Här kommer en liten bit text som jag tycker är är bra helt enkelt, återvänder ofta till den och läser:

Det går genom tiden

Det går genom tiden
en säregen fläkt
en sjukdom som allmänt
benämnes med jäkt,
och bannlyst är stunder
av ro och av frid,
man hör bara ständigt:
jag har inte tid.

Du äger kanhända
en sjuklig vän
det sista besöket
var länge sen,
du söker en ursäkt
blir öm och blid:
jag har inte tid.

Kanske har du en mor
redan gammal nu,
vars enda ljuspunkt i livet är du,
att glömma henne,
du är på glid,
ditt samvete kvävs med:
jag har inte tid.

Så lever livet i stora drag,
hur ska jag hinna allting idag.
Jäktet förvandlar ditt liv till en strid,
din slogan har blivit:
jag har inte tid.

Men när du har levat ditt antal av år,
när döden nu på tröskeln står,
när han dig kallar från livets tid,
ska du då svara:
jag har inte tid.

Upphovsman: Torsten Palmkvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar