måndag 30 januari 2012

Det här med trötthet

Man kan verkligen förstå hur effektivt det är med tortyr genom sömnbrist. Jag har inte fått sova ordentligt på drygt fyra år och det börjar kännas i kropp och själ. Ständigt bli väckt, hoppa upp och se varför Gullan sover så dåligt. Varför hon låter och har en hel massa oljud för sig. Varför hon sätter sig upp i sömnen och inte kan lägga sig ner igen. Det finns inga bra svar. Jag har inte lyckats hitta några. Varför sover funkisbarn så uruselt? Varför finns ingen orsak eller röd tråd till att hon inte sover lugnt och rofyllt? Inte sover en hel natt, inte ens sover några timmar i sträck.
Tröttheten gör konstiga saker mot människor. Jag tror att jag är livsfarlig bakom ratten, alltid stressad på väg till och från dagis och alltid på gränsen till utmattad med tre ton grus i varje öga. Tur att bilen hittar själv. Men nu har man byggt en ny påfart på motorvägen. Aj aj aj. Jag anstränger mig maximalt att försöka ta rätt högerkurva varje dag men av 125 försök har jag lyckats 1,5 gånger. Det är som om hjärnan stänger av och sover så fort jag slänger i ettan och släpper upp kopplingen. Flera gånger "vaknar" jag upp på parkeringen vid vår gamla lägenhet. Eller i fel riktning i en rondell. Eller när jag svängt höger mot jobbet och nästan är framme när Gullan säger "eeehhiii" i baksätet. Javisst ja! Ungen. Dagis. Jag som lämnar. Liten svordom och fullt utslag på ratten och tillbaka igen.
Men det värsta med tröttheten är inte att jag sitter och snurrar fler varv än karusellerna på Gröna Lund i förvirringens rondell. Nej, det värsta är att av ständig sömnbrist blir du skör. Fakta. Skörare än gammelmormors bästa finporslin. Det räcker att någon blåser på dig så går du sönder. Som en såpbubbla. Du tvivlar på dig själv, på vad du kan, på vad du är värd. Du blir liten, osäker och rädd. Du blir bräcklig och spröd så att om någon säger minsta lilla elakt till dig blir du förkrossad. Bland skärvorna, tillintetgjord.
Detta gör tröttheten mot mig. Min fiende som gör mig svagare än vad jag är. Även om man går många mödosamma timmar i KBT så blir du ledsen när du är trött. Fakta. Hårda fakta. Du blir sårbar. Folk kommer åt dig och det är svårt att ruska på sig och skaka av sig små saker. Önskar jag var en gås. Häll vatten på mig och det rinner av, eländet. Rinner av och ner på marken där det sugs upp direkt. Utan att det känns någonstans i hjärtetrakten. Utan att det river och sliter i kroppen. Utan att man ligger där på golvet som en lövtunn krossad kaffekopp utan öra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar