måndag 16 januari 2012

Från botten till toppen

Man borde kunna skriva ut recept på lite Pussegullan för depression. När klockan ringer i svinottan och man riktigt känner att kroppen värker av trötthet när det är dags att kliva upp. När man känner sig lite rutten och en smula unken. Då ska man gå in och väcka Gullan. Sängvarm ligger hon och snusar lugnt under Barbapappatäcket, när man försiktigt stryker henne över kinden sträcker på sig som en katt och ler.
Aldrig sur fast hon blir väckt.
Sen är det hela i gång, hon "pratar", skrattar, busar och skriker. Morgonen igenom skiner hela hon som en vårsol i januarimörkrets kompakta ingenting.
När snön duggar tätt ner i hennes ansikte på väg till bilen kommer höga glädjetjut som ekar mellan kåkarna.
Är hon inte balsam för själen, detta barn, så vet inte jag.
Men från min degiga start med gråmossa som växer över huden går jag med lätta steg från dagis till jobbet, lite krispigare och rätt mycket gladare än jag var vid uppstigningen. Och jag har min ängel att tacka. "Från botten till toppen, 10 steg mot ett gladare liv". Av Gullan Pussesson. Mindfulness när det är som bäst.

1 kommentar:

Jessica i Nyköping sa...

Åh vilken skön morgonenergikick!!
Var rädd om orken Gullans mamma.

Skicka en kommentar