fredag 20 april 2012

Freitag!

Så var det fredag igen vilket innebar en ny omgång på kursen om AKK. Dagens ämne var lekens betydelse för barns utveckling och kommunikation. Jag fick med mig en hel hög med bra uppslag och lite fräscha förslag till lekar där man tränar t ex turtagning. Återigen slås jag av hur viktig man är som förälder när man har ett funkisbarn, man måste nästan alltid göra det där lilla extra. Så även när det gäller leken. Skaffa rätt saker. Tänka på ditten och datten. Ingenting är enkelt och ingenting kommer serverat utan man får jobba för det allra mesta. Man får jobba även med leken. Locka fram, hänga på, stimulera och inbjuda till kommunikation. Främja. Stödja. Hela. Tiden. Ja, det blir något att ta med sig och fundera vidare på. Lite roligt var det när vi satt i grupper och diskuterade vad man själv lekte som barn. Samtliga i rummet fick ett speciellt uttryck i ansiktet när vi mindes vår barndom, man såg liksom lite lycklig ut. Det var bygga koja, kurragömma och Lego. Det var käpphästar, dockor och leka Burken. Själv lekte vi ofta att min stackars lillebror och hans kompisar var får som skulle fångas in. Den leken hette "In i kättan".Undrar om han minns det? Tänk vad roligt det var att leka som barn, hur man försvann in i låtsasvärldar där allt kunde hända. Man leker nog för lite när man blir gammal!

Gullanpappan har åkt på rejäl grabbresa till Tyskland så jag och Pussegullan får ha en tjejhelg hemmavid. Kan tänka att de sitter där nu på hotellrummet och pratar om sina fruar, hur relationerna kan förbättras, hur man tömmer diskmaskinen och soppåsen på ett effektivt och snabbt sätt. Yeah right.
Det är nog mycket öl, fotboll, korv och sen lite mer öl. Och jag unnar honom allt. Jag önskar att han får en riktig kanonhelg, det är han verkligen värd. Den bästa Gullanpappan i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar