söndag 5 juni 2011

Svart snor och blomdoft


Gullanmamman hade i dag en barnfri timme. Man kan tänka sig en mängd alternativ att fylla denna tid med. Sova. Läsa en bok. Ringa en vän. Men istället sotades det skorsten och två olika pipor. När man kommer ner och snyter sig så är det alltd sotarmurresvart. Ett bevis på att man jobbat hårt.
Pussegullan har haft en rätt bra dag med en lång tupplur vilket gör att en viss liten tjej sitter upp i sängen och kastar kuddar trots den sena timmen.
Infogar idag en bild på kaprifol som doftar så otroligt mycket, står med näsan bland blommorna och hör Gullan tjoa från det öppna fönstret. Fönsterhaken gnisslar som den gjort sen jag var liten, ett riktigt sommarljud.
Tänker att vintern var lång och plågsam med kyla och snö, många gånger tänkte jag att när våren och värmen kommer...DÅ ska jag nuta. Och hinner jag göra det nu? Hinner jag insupa kaprifolens doft, den är bara på besök en kort stund.
Kaprifol ser inte ut som en svensk blomma, den känns alldeles för exotisk för en karg skärgårdsö. Ändå blommar den som aldrig förr. Jaha, i dag blev detta tydligen en botanisk blogg men jag tycker så väldigt mycket om blommor. Har alltid gjort. Önskar jag hade tiden att lära mig fler arter och sorter. Kanske när man blir pensionär? Tryck nu snoken noga mot skärmen, kan ni förnimma kaprifolen...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar