lördag 12 maj 2012

Fredagskurs, frissa och fest

På fredagens AKK kurs var temat bildkarta. I korthet är en bildkarta ett helt "nytt språk" för barn med kommunikationssvårigheter, ett sätt att förhoppningsvis kunna göra sig mer förstådd. Det hela går ut på att man har en karta med olika bilder och symboler, en så kallad kom-i-gång-karta med basordförråd. Kartorna ska stimulera kommunikationen med många turer där föräldrarna är förebilder för barnet. Det är jag som mamma som ska visa Pussegullan att kartan är ett "språk" och när jag pekar på en bild så vill jag någonting. En vacker dag kanske hon har förstått att pekar hon själv i sin tur på en bild så händer det något, det är är i alla fall en del av målet. Omgivningen kanske inte alltid kan tecken, men de kan förstå om Gullan pekar på bilden för "dricka", "boll" eller "gunga". Eller varför inte "ledsen", "rädd" eller "glad". Och Gullan är kanske inte alltid omgiven av personer som känner henne väl, som kan tolka hennes ibland väldigt subtila signaler. Bilder kan hjälpa och förtydliga vad hon vill och hur hon känner. Det är svårt att lära sig ett nytt språk och detta kommer ta tid. Mycket tid. Man får absolut inte förvänta sig för mycket och för snabbt. Jag försöker tänka att jag tecknade med Gullan i ungefär ett år innan hon förstod vad den grejen gick ut på. Men vi håller fanan högt och kommer testa att få in kartan i rutinerna här hemma. Hittills har det mest gett resultat i att Pussegullan tuggar lite på bildkartan och sen vill hon läsa om Pinkeponken istället.

En standard kom i gång karta med olika vardagssituationer

En mer Gullan-anpassad prototyp som ska testas till nästa kurstillfälle.
De små bilderna på höger sida är symboler för "roligt", "mer", "stopp" och "oops"

Direkt efter kursen med huvudet fullt av bilder och tecken stressade jag vidare till frissan för att äntligen få lite mer fason på den blåstången som vuxit på skallen på senare tid. Det behövdes en gallring modell större. Därefter mer stress till jobbet där det var tid för en rejäl utsparksfest. Sista kvällen med gänget på stan kort och gott. Det var livat värre framåt nattkröken och för en sliten småbarnsmorsa är det rätt sent att vingla hemåt vid 2-tiden. Lite mat, lite vin, lite dans, lite naket och mycket skratt med kompisarna. Dogge var där men jag fick ingen cykel på köpet.


Dogge underhåller alla gussar med Botkyrka-rap "Rör på göten"
Hmm? "Rör i gröten" har jag hört talas om. Det gör jag i stort sett varje dag.




1 kommentar:

bissemagnus sa...

Bildkarta låter ju toppen - inte bara för Gullans sätt att uttrycka sig utan även för oss andra som gärna vill vara med Gullan och inte kan teckenspråk <3 Heja på - ni är fantastiska Gullan o Malin!!

Skicka en kommentar