onsdag 23 maj 2012

Lustiga huset

Det är tur att vi efter många år i en för liten lägenhet fick tummen ur och köpte ett hus med fler rum. Sen att vi råkade köpa huset när det var som allra dyrast och säkert kommer förlora pengar den dagen vi säljer är en annan historia. Men det här huset. Det är så mycket jag tycker om med det. Som t ex att man kan parkera bilen i car porten bredvid och ha endast två små steg till ytterdörren när man bär på en Pussegulla, en rätt stor handväska, ryggsäck, cykelhjälm, en kasse från MQ, en tom matlåda, en hög med papper och en kruka basilika. Jag tycker om huset för att vi kan turas om att sova i olika rum som Taikons istället för att som innan, ha ett enda sovrum och den som inte hade "Gullan-natt" fick tälta i rosenrabatten utanför. Mitt favoritfönster i vårt hus är det i badrummet på övervåningen. Där står jag nu varje kväll och borstar tänderna med världens vackraste solnedgång som utsikt. Sakta sjunker den ner över trätopparna och färgar himlen puderrosa. Jag tokdiggar det där fönstret. Och det här med badrum förresten, vi har två stycken nu. Efter att ha trängts med dusch, toalett, skötbord, tvättmaskin och diverse i ett och samma rum så är det nu gott om plats. Och fast vi har bott i hus i 1½ år så njuter jag när jag sitter på "min" toa. Där det alltid finns dasspapper. Där handfatet är renskurat. Där det alltid luktar viol.
Men det absolut bästa med huset är att det är lite av Lustiga Huset. Speciellt när Gullan öppnar munnen, tittar på mig med bus i blick och skriker: AAAAAAAAAAAAAHHHHHHH!
Och jag spärrar upp ögonen och käkarna för allt vad jag är värd och gapar tillbaka för full hals: AAAAAAAAAAAAAHHH!!!!!!!
Då är det galet värre. Och då är jag glad att vi inte bor i lägenhet för störningsjouren hade hängt på låset kan jag lova. Vi har det galet i vårt lustiga hus, där vårskriken ekar över nejden och följs av skratt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar