måndag 28 maj 2012

Tvekan

Högtider. De har fått en annan betydelse nuförtiden. Förr kunde man ju bara planera och bestämma det man kände för dagen innan julen, påsken och nyårsafton. Man kunde vara galet spontan. Man kunde lägga tid och pengar på att hitta en bra outfit till ett speciellt tillfälle. Men nu. I funkislivet är man begränsad. Tiden. Orken. Att deltaga i stora sammanhang med Pussegullan och många människor kan kännas i hela kroppen. Ja jobbigt. En enorm kraftansträngning.
Folk som inte känner till henne och hennes problematik. Ibland när jag ska förklara för någon ny vi träffar känner jag hur rösten inte bär, hur den brister och hur gråten vill komma fram. Den trycker på så jag måste hosta till. Nästan som att jag står där och kastas tillbaka 4 år i tiden då man vacklade på darrande nykläckta funkisben, man hade hamnat på det där främmande stället och man hittade absolut ingenting. Minst av allt orden. Vad säger man? Hur förklarar man? När man inte ens förstår det själv. Och ett par gånger när jag berättat för nya människor om Gullan så anar jag en besvikelse hos dem, nästan så att de automatiskt kopplar bort henne. Jaha. Hon kan inte prata. Jaha. Hon kan inte gå. Jaha. Man kan inte leka med henne som en vanlig 4-åring. Och jag bär med mig det i mitt inre, blir lite reserverad mot främmande för att skydda mig själv. Går hellre undan med Gullan än att visa upp henne. Trots att hon har så fantastiska egenskaper att visa upp! Men då måste man också ha tid att se dem. Och nuförtiden är folk så stressade och har så bråttom. Och har mycket med sig, sitt och sina. Så de hinner inte uppfatta hennes svaga signaler om att hon är glad och nyfiken. När hon ler mot dem har de redan gått vidare. Två steg iväg och Gullans leende möter en rygg.
Så. Högtider. Midsommarafton står på tur. I år är vi bjudna till stort midsommarkalas i Skåne. Och jag tvekar på tröskeln och försöker lyssna på mitt hjärta. Min själ. Den darrar lite.
En hel drös med människor vi inte träffar ofta. Som inte vet. I en liten stuga. Och jag inser att jag gör listor i huvudet över allt som ska klaffa. Var ska vi lägga henne när hon är trött? Var ska hon hitta en lugn hörna så man kan peta i henne lite mat? Vad gör jag om hon bara gråter med händerna för öronen när det blir för livat? Då sitter jag där med den numera välbekanta klumpen i magen, Gullan i knät och önskar att jag var någon annan. Hur ska folk hinna uppfatta Pussegullans alla fina sidor på en endaste kväll med stor fest?
Men å andra sidan. Det KAN gå bra. Vi kanske kan vara med en stund? Det är ju trevliga och glada människor och Gullanpappans kompisar sen länge. Gullan är kanske på strålande humör?
Kanske kanske. Eller så funkar det inte att försöka vara en vanlig familj bland vanliga familjer när man inte är det. En funkisfamilj är en familj med speciella behov. Lite extra av allt. Lite andra villkor.
Just nu cirkulerar mycket tankar på utanförskap, hur människor omkring mig agerar och hur de reagerar. Hur de bemöter en liten vacker prinsessa som inte är som andra, men ändå är som vilket barn som helst. Som behöver tid, värme, skratt, bus och kärlek.

3 kommentarer:

Anne sa...

Som vanligt känner jag igen mig i det du skriver. Jag funderar också mycket på det där med att passa in -eller rättare sagt inte passa in - i olika sammanhang. Att så ofta känna sig utanför och annorlunda, som en knasfamilj helt enkelt. Jag inser att jag mår bäst av att umgås med andra funkisfamiljer, och jag märker att jag börjat prioritera umgänge med framförallt en familj som vi lärt känna väl och som helt enkelt förstår hur vi har det. Även om våra barn har helt olika svårigheter handlar det om att dela en grundläggande förståelse för hur det är att vara en funkisfamilj.
Men det är ju inte möjligt att "gömma sig" från den vanliga världen heller, så jag tror att det är viktigt att försöka identifiera dom som KAN och VILL se Pussegullans styrkor och fina egenskaper och kanske behöver man "lära dom" att kommunicera o interagera med henne på rätt sätt. Jag vet, allt det här har du förstås tänkt på tusen gånger redan, min poäng är egentligen bara att det måste vara ok att välja bort att umgås med dom som får en att må dåligt. Och kanske man ibland måste vara modig och delta i sammanhang som känns läskiga, för om det trots allt går vägen så får man ju så mycket energinoch glädje att leva länge på :)
Kram, Anne

Cilla sa...

Jag sitter här och nickar som om det var mig du skrev om. Måste vi lämna allt vårt sociala liv och anpassa oss? Vill vi ha kvar det sociala livet om vi inte blir fullt accepterade? Jag känner mer och mer att jag vill våga åka på diverse bjudningar med min lille Z, att jag är tuff och tar det som det kommer med raserade inredningar och vippade nydukade bord. Det är ju han, min lille underbara unge, som de får äran att lära känna. De som rynkar på näsan åt det normbrytandet beteendet vill jag inte känna mig vid och jag vill säga upp all kontakt. Men hur jag vill vara och hur jag verkligen är i hjärtat är skilda saker, men jag jobbar på det. Jag hoppas att det kommer att gå bra och att gästerna på festen ser din underbart fina dotter för den hon är.
Tack igen för dina fina inlägg!!!!

bissemagnus sa...

Gumman - du ska vara stolt över din Gullan och allt hon kan! Hon gör enorma framsteg - glöm inte det! Skit i de som inte förstår och inte har tid även om det gör ont där inne. Jag längtar iallafall tills jag får träffa henne i lugn o ro hemma i Vallby :) Midsommarfikan kan väl vara hos oss även om den blir kort?
Kramis

Skicka en kommentar